En lista om böcker

 
Vilka böcker läste du förra månaden?
Läste nog bara en, Allt det där jag sa till dig var sant av Amanda Svensson. Sedan försökte jag börja på en ny bok i en vecka, men den etsade sig fast så hårt att jag inte kunde ta in något annat.
 
Favoritbok i barndomen?
Har konstant haft en bok i handen sen jag var fem år, när jag hade lärt mig att läsa var det ca det enda jag ville göra resten av barndomen. (Jag bodde i rummet under mina föräldrar, så de kunde se i ljuset utanför fönstret när jag släckte min lampa. När jag var nio började jag tända två lampor i mitt sovrum så att jag kunde lura mamma och pappa genom att släcka den ena och ha kvar den andra tänd. På så sätt trodde de att jag släckt och somnat och jag kunde fortsätta läsa till sex på morgonen. Mina trötta jäspningar i klassrummet blev ett så stort problem att min lärare tog upp det på utvecklingssamtalet). Ok lagom lång anekdot, men poängen jag försöker komma fram till: Läste nonstop hela min barndom och jag hade nya favoritböcker hela tiden. Men två jag särskilt minns att jag älskade: Valpen Billy och kattmamma och Flickan med svavelstickorna.
 
Vad läser du just nu?
Odjurets tid av Jonas Gardell.
 
Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Och runt mig faller världen av Marit Sahlström och Ett liv för lite av Kristofer Ahlström.
 
Dålig bokvana?
Min läsupplevelse känns så privat/intim/personlig att jag inte kan diskutera den med någon annan. Älskar t.ex tanken på bokklubb, men skulle aldrig kunna vara med i en pga kan varken dela med mig av min läsupplevelse eller ta del av någon annans.
 
Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på samma gång?
Definitivt en åt gången, när jag läser en bok är jag så inne i den att det är den enda värld jag vet och bara att hålla ordning på verkligheten blir ett problem. Kan inte ens föreställa mig hur kaosartat det skulle bli om jag dessutom skulle blanda in en till fiktiv verklighet.
 
 
Sämsta boken du läst i år?
Någon kurslitteratur vars titel och innehåll jag förträngt.
 
Den bästa boken du läst i år?
Allt det där jag sa till dig var sant av Amanda Svensson.
 
Har du en läsplatta?
Nej. Köpte Karin Boyes novell Ella gör sig fri som e-bok på bokrean för att den kostade nio kronor. Tänkte "det är så billigt och en novell är ju kort, så det klarar jag av att läsa på datorn". Har inte ens försökt läsa den än, bara tanken gör mig nervös.
 
Hur ofta läser du utanför din bekvämlighetszon?
Väldigt sällan tror jag. Har en så lång lista på böcker jag vill läsa, där alla nog är innanför min bekvämlighetszon. Ser det liksom inte som en negativ grej? Ser ingen poäng i att läsa något som känns onice.
 
Kan du läsa på bussen?
Kan och älskar.
 
 
Vilken är din favoritplats att läsa på?
På en parkbänk eller på en uteservering, på en gata i en stad där jag inte riktigt är hemma. Det ska krylla av människor men jag ska inte riskera att någon jag känner plötsligt kommer fram och stör min läsning. Cafésorl eller stadsbrus är mitt bästa ljud att läsa till. Blir lugn av tanken att stå lutad mot en tegelvägg i kanten av en gågata fullpackad med människor. En trygg punkt i det otrygga, ett lugn i kaoset. Dröm: Leva på att läsa böcker i Paris.
 
Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Vill tro att jag är en som gärna lånar ut mina böcker, men oj vad det tar emot att lämna över en bok till någon jag känner. Plötsligt är allt jag ser fettet på hens fingrar?
 
Viker du hundöron i dina böcker?
Det och att lösa korsord med bläckpenna gör att det kliar i hela min kropp.
 
Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Ja, i bibliotekets låneböcker för att lämna ett spår till nästa läsare. Saker som understrukna favoritmeningar och personliga hälsningar.
 
I studierelaterade böcker då?
Nej, ingenting där är värt att skriva ner mvh engagerad student.
 
Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, I guess. The Bell Jar är dock min favoritbok och den ska läsas på engelska.
 
 
Vad får dig att älska en bok?
Glödande ord och magiska formuleringar.
 
Vad får dig att rekomemendera en bok?
Ovanstående svar + att boken hänger kvar i mina tankar flera dagar efteråt.
 
Favoritgenre?
Prosalyrik, skönlitterära böcker som drar åt det poetiska hållet. Ung vuxen och skönlitteratur där det leks med ord och meningar.
 
Genre du sällan läser (men önskar att du läste mer av)?
Lyrik och poesi. Finns så många diktsamlingar jag vill läsa, men aldrig tar tag i.
 
 
Favoritbiografi?
Oj. Läser aldrig biografier? Det lockar mig inte alls på samma sätt som fiktiva böcker. Men Mig äger ingen, Not that kind of girl och Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva har jag alla läst till sista sidan, och tyckte om dem. Och The Bell Jar av Sylvia Plath är delvis självbiografisk? Isåfall väljer jag den.
 
Har du någonsin läst självhjälpsböcker?
Nope, inte en enda tror jag.
 
 
 
Hittade listan hos Sandra.

Kommentarer
Postat av: mammatillmirakel.blogg.se

Vilket underbart inlägg :) Ha en fin kväll!

2016-06-16 @ 21:07:58
URL: http://mammatillmirakel.blogg.se/
Postat av: Linnea Aurora

Kan verkligen relatera till din nervositet när det kommer till att läsa på läsplattor! Alltså, jag blir också nästan stressad av att tänka på det??

Svar: alltså ja samma här, inga sidor att bläddra i, den kan dö, den är ful, känns bara jobbigt gaah. riktiga böcker 4ever
sotvatten.blogg.se

2016-06-19 @ 00:38:14
URL: http://linneaaurora.webblogg.se/

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad:

Vem är du?:
Klicka i om du vill bli ihågkommen

Här kan du skriva din e-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0