Trasig lasagne

Jag la upp en bild på den här veganska lasagnen för ett par månader sedan och lovade er receptet, det glömde jag visst men här kommer det!
 
Ingredienser: 
 

- 1 aubergine

- 1 zucchini

- 1 knippe sparris

- Ca 5 stora eller 10 små champinjoner

- 1 dl röda linser

- 800 ml krossade tomater

- 2 dl soltorkade tomater

- 2 vitlöksklyftor

- 1 dl osötad sojamjölk (eller annan växtbaserad dryck)

- 8 lasagneplattor

- 2 dl bladspenat

- 2 dl färsk basilika

- salt

- peppar

- en nypa chiliflakes (smaka av!)

- citron

- Jeezly perfekt pizza (valfitt)

 

Gör såhär:

 

- Hacka aubergine, sparris, zucchini och champinjoner. Fräs dem i olivolja med salt & peppar, tills de har mjuknat.

 

- Pressa ner vitlöken och klipp i soltorkade tomater. Låt det fräsa i ca 1 minut.

 

- Häll på krossade tomater, sojamjölk (Jag valde just sojamjölk för att det var vad jag hade hemma, men kokosmjölk, havremjölk eller annat alternativ fungerar) och linserna. Krydda med salt, peppar, en skvätt citron (gärna mycket pga citron i matlagning är life) och chiliflakes. Låt det koka upp.

 

- Bryt ner lasagneplattorna i ganska små bitar, rör om och låt allt puttra på medelvärme i ca 12 minuter.

 

- Rör ner spenaten & basilikan. Häll sedan över allt i en ugnsform. Toppa med jeezly (eller annan växtbaserad ost). Det är dock inget måste, men ger en extra nice yta.

 

- Grädda lasagnen i mitten av ugnen på 200 grader och ta ut den efter ca 10 minuter, känn så att pastan är lagom al dente.

 

- ÄT! Alltså, jag brukar ha svårt för lasagne men denna!! SÅ GOD. Ingen slajmig bechamelsås och inga stora, sega lasagneplattor <333

 


Kommentarer
Postat av: Christina

Ser gott ut, jag älskar lasagne och har nog lagat det tusen gånger, nja kanske lite mindre :)

Svar: jaa älskar hur smidigt det är med lasagne och andra gratänger, bara in i ugnen med hela rätten :')
sotvatten.blogg.se

2016-10-27 @ 16:20:15
URL: http://ecochic.blogg.se
Postat av: sandra

Blev verkligen så sjukt sugen på att göra den här efter att ha sett den på instagram!

Svar: Åh, det tycker jag du ska göra!!
sotvatten.blogg.se

2016-10-28 @ 10:55:50
URL: http://atilio.metromode.se
Postat av: Sandra Leone

Alltså NOM! Detta lät extremt gott.

2016-11-18 @ 21:58:03
URL: http://lingers.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad:

Vem är du?:
Klicka i om du vill bli ihågkommen

Här kan du skriva din e-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0