Scones

Fick ett önskemål om recept på mina scones, och såklart jag kan göra ett inlägg om det. Scones är ju så gott, och dessutom himla enkelt att göra.
Det allra godaste enligt mig är att äta sconesen med bara smör och ost (när de fortfarande är varma så att smöret smälter). Och det bästa är ju faktiskt att dricka oboy till.
Jag använder ett helt vanligt recept, utan fullkorn, frukt, choklad eller något annat som man kan tillsätta. Alldeles vanliga är de godaste tycker jag.
 
8 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 g smör
3 dl mjölk
 
Blanda först ihop de torra ingredienserna, sedan fördelar du smöret i degen tills det blir en gryning massa, och sist blandar du i mjölken. Se till att degen är ordentligt blandad utan klumpar, och gör fyra stycken, ganska bulliga "klumpar" av degen (fast inte alltför höga för då blir de brända på utsidan men degiga i mitten och det är inte kul). Gör spår i dem så att det går att dela dem sedan. Grädda i mitten eller nedre delen av ugnen, ca 10 minuter i 250 grader.
Snabbt och enkelt, se till att baka scones nu finisar!

Kommentarer
Postat av: lisa

mums!

2012-12-30 @ 13:02:36
URL: http://popflickan.blogg.se
Postat av: julia

asså gott!!

2013-01-03 @ 18:31:54
URL: http://juliasvanqvist.blogg.se

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad:

Vem är du?:
Klicka i om du vill bli ihågkommen

Här kan du skriva din e-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0