En elegi för alla sorger den här hösten handla om

Och här kommer alltså den där sista delen av 2012 med bland annat Coldplay, glittrande kjolar och julgodis.
 
September
September är en såndär månad som liksom alltid är deppig, varje år. Allt blir kallare, man lämnar sommarlyckan och tvingas återgå till vardagen och verkligheten. Så var detta år också och jag satt mest inne och lyssnade på Coldplay och längtade tillbaka till den 30 augusti när jag såg dem i Stockholm.
En höjdpunkt den här månaden var när jag åkte till Göteborg och firade Hanna som fyllde 18. Pratade ikapp de veckor som gått och dansade hela natten.
När September kommer med höstmörkret och skolan tar de få krafter man har, då försvinner både tiden och inspirationen till att fotografera. Men tipsade er om att läsa boken Äta Djur (om ni inte har gjort det så tipsar jag er nu igen). Den är så bra/klok/viktig.
 
Oktober
Fortfarande låg kameran på hyllan medan jag klädde mig i kragar och försökte överleva bland högar av skolböcker och måsten. Det blev mörkare och mörkare både utanför fönstret och i mitt huvud. Tog mig genom dagarna genom att skriva, skriva, skriva. Fyllde skolhäftena med allt annat än matematik och grammatik, skrev utkast efter utkast på bloggen för att sedan låta bli att publicera dem, och skapade flera mobilanteckningar varje dag.
 
November
Alltså himla höst som tar all ork, inspiration och glädje. Kan inte minnas en enda sak jag gjorde under november. Köpte iallafall en paljettkjol i hopp om att få lite glitter i mörkret. Annars gömde jag mig mest bakom min halsduk i väntan på att hösten skulle ta slut.
Det är något med hösten. Jag tycker egentligen att det är den kanske finaste av årstiderna, men blir så himla nedstämd och kan inte uppskatta de vackra färgerna, den friska luften och allt annat höstfint. Det är synd, för det är ju väldigt fint egentligen.
 
December
Men så kommer ju december, och åh vad jag tycker om december. Tända ljus, julmusik, clementiner och allt annat juligt, december är det bästa med vinterhalvåret, utan tvekan. Så plötsligt fanns det lite ork och inspiration i kroppen så därför blev det en liten bildbomb här.
Allra första deccember knödde vi in tolv personer i vår lilla etta och åt saffransskorpor, hembakat julgodis, pepparkakor, skumtomtar och en väldig massa sorters glögg som tillslut alla smakade likadant. Ett vädligt bra sätt att starta december på.
Jag åkte även till Göteborg och hade en julhelg med Hanna. Vi gick till Hagas julmarknad och åt fantastiska chokladbollar, besökte Liseberg (såklart) och förfrös fingrarna flera gånger om.
Natten mellan den tjugonde och tjugoförsta december var det studentfest med temat Vem skulle du vilja vara din sista natt? Jag kände att det enda rätta var att klä ut mig till katt, så det gjorde jag. Några fina personer kom till mig i början av kvällen och vi spelade spel på golvet. Sedan begav vi oss till nattklubben där vi resten av natten dansade med superhjältar, idoler och andra fabulösa personer. Någon kamera hade jag dock inte.
Morgonen därefter var jag människa igen, och jag tog tåget från Karlstad och hem till familjen där det blev julafton. Åt mat och godis i mängder, träffade släkten, fick besök av tomten och allt annat enligt traditionerna. Min lillasyster Tuva var extra fin med julkulor i öronen.
Sedan hade jag lite jullov hemma med kattmys, sconesfrukost, promenader längs havet, tv-spel, överblivet julgodis mm.
När nyår sedan kom tog jag tåget igen, till Göteborg den här gången. Förevigade mitt nyår med både systemkamera och engångskamera, men så värst många bilder blev det ändå inte. Startade kvällen hos Hanna med pizza, rödvin och det obligatoriska vad-har-hänt-sedan-sist-pratet. Det gick sedan över i rosa champagne och dans i lägenheten. Magtröja och glitterkjol kan bara ge ett positivt nyår trots att det är ungefär världshistoriens mest överskattade högtid. När kvällen började bli natt dansade vi ut på gatorna, mötte upp en tredje tjej, tittade på fyrverkerihimlen tills vi frös för mycket och då gick vi till en nattklubb där vi dansade tills benen inte orkade längre. Sedan gick jag och Hanna till hennes lägenhet där vi satt uppe tills det blev morgon, åt chips och hade långa telefonsamtal med gamla mellanstadieklasskompisar. Ett väldigt fint nyår faktiskt. 
 
Och sedan var hela 2012 slut. 2012 som gav mig både mitt livs absolut finaste och värsta upplevelser. Har nog aldrig varit så trasig som jag varit det här året, men har samtidigt varit med om flera händelser som jag aldrig någonsin kommer glömma för att de varit så fina. Gråtanfall på köksgolvet har vägts upp av långa kramar och fantastiska vinkvällar, och ont i själen har lindrats med långa telefonsamtal med personerna jag tycker om allra mest.
Året gick iallafall ofattbart fort, precis som alltid och nu har nästan en tolftedel av 2013 gått. Så nu släpper jag 2012 som ändå var ett ganska ordentligt skitår.

Kommentarer
Postat av: Sofia

så fina bilder!

Svar: Åh, tack!
sotvatten.blogg.se

2013-01-30 @ 13:07:11
URL: http://byfia.com

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad:

Vem är du?:
Klicka i om du vill bli ihågkommen

Här kan du skriva din e-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0